ข่าวอาจจะเก่าไปสักนิด แต่ไม่อยากตกข่าวนี้ครับ ในที่สุดงานสำหรับคนโฆษณา Adman Awards & Symposium 2012?? หรือที่เรียกสั้นๆ ว่า? ADMAN 2012? เวทีประกวดโฆษณาอันทรงเกียรติของไทย จัดโดยสมาคมโฆษณาแห่งประเทศไทย (Advertising Association of Thailand) ในวันที่ 10 ตุลาคม 2555 ก็ประกาศผลออกมาว่ารางวัลในหมวด Interactive & Digital Media ปีนี้ทาง “Adapter” Digital Agency ชื่อดังก็คว้ารางวัล Digital Agency of the Year ไปครอง
งานโฆษณาทั้งหมดในงาน Adman Awards & Symposium 2012 มีส่งเข้ามาถึง 847 ชิ้น แต่พอมองลงไปล่างๆ จะเห็นว่ามีผลงานโฆษณาออนไลน์ของพวกเราชาวดิจิตอลส่งเข้าไปถึง 137 ชิ้นซึ่งรองมาจากโฆษณาโทรทัศน์หรือ TVC เพียงอย่างเดียวเท่านั้น
ในงานนี้ก็จะมีการส่งชิ้นงานเข้ามาหลากหลายสาขานะครับ ไม่ว่าจะเป็นสิ่งพิมพ์ เป็น OOH เป็นทีวี อะไรต่อมิอะไรตามข้างบนนี้ แต่ thumbsup ไม่สนใจ พวกเราสนใจแต่ Digital ซึ่งก็คือหมวด Interactive & Digital Media นั่นเอง แล้วคนโฆษณาเขาแข่งอะไรกันบ้าง มีการแบ่งหมวดย่อยอะไรบ้าง?
แต่ละสาขาแยกมาได้ 12 หมวดหมู่เลยทีเดียวครับ มาสืบกันลึกๆ นะครับว่าแข่งอะไรกันบ้าง แล้วในแต่ละหมวดมีใครได้รางวัล
IT01 Display Advertising Single อาทิ
– Banners – Fixed Space – Entries must be contained within the banners’ fixed border and cannot extend beyond that space.
– Banners – Dynamic – Rollover and click expanding banners, rich media banners, pop-ups, interstitials, audio and video skyscraper etc.
– Environmental/Experiential – The creation of a physical space or experience that brings the consumer into direct contact with a brand, product or idea. This includes installations, events and competitions.
ผู้ชนะในหมวดนี้ ได้แก่
ชิ้นงาน: “My Banner”
ลูกค้า: Samsung Galaxy SIII
เอเยนซี่: The Leo Burnett Group Thailand
IT02 Display Advertising Campaign อาทิ
– Banners – Fixed Space – Entries must be contained within the banners’ fixed border and cannot extend beyond that space.
– Banners – Dynamic – Rollover and click expanding banners, rich media banners, pop-ups, interstitials, audio and video skyscraper etc.
– Environmental/Experiential – The creation of a physical space or experience that brings the consumer into direct contact with a brand, product or idea. This includes installations, events and competitions.
ไม่มีผู้ชนะในหมวดนี้
IT03 Website Design อาทิ
– Interface Design – The aesthetic feel and usability of website and other related interface.
– Typography – The design and arrangement of typefaces, point size, line length and spacing between characters. Also, creative use of type in an interactive or technological setting
– Animation/Motion Graphics within website
ผู้ชนะในหมวดนี้ ได้แก่
ชิ้นงาน: “My World My Passion”
ลูกค้า: Sansiri Townhouse
เอเยนซี่: Adapter Digital Co.,Ltd
IT04 Viral Advertising Campaign อาทิ
– Best use of any digital branded content that build buzz & virality through online culture
ผู้ชนะในหมวดนี้ ได้แก่
ชิ้นงาน: จีบสาวด้วยมุขเสี่ยว (AXE dude ตอนพิเศษ)
ลูกค้า: AXE Thailand
เอเยนซี่: CJ WORX
(FINALIST)
ชิ้นงาน: Nowhere to Run
ลูกค้า: Wall Street Institute
เอเยนซี่: Ogilvy & Mather Advertising
(FINALIST)
ชิ้นงาน: Smoking Kid
ลูกค้า: Thai Health Promotion Foundation
เอเยนซี่: Ogilvy & Mather Advertising
(SILVER)
IT05 Online Film & Video Single อาทิ
– Short Form – A narrative or informational piece three minutes long or less.
– Long Form – A narrative or informational piece 4 minutes long or more.
– Video Remixes/Mashups – Work derived from combining and modifying existing digital text, graphics, audio, video, or animation.
– Music Videos – A branded video where music plays an essential role
ผู้ชนะในหมวดนี้ ได้แก่
ชิ้นงาน: Manchester United Ratten Ball
ลูกค้า:? Singha Manchester United
เอเยนซี่: The Leo Burnett Group Thailand
(FINALIST)
ชิ้นงาน: LG Dogsperiment
ลูกค้า:? LG TV
เอเยนซี่: McCann Worldgroup
(SILVER)
ชิ้นงาน: Seoul in Love
ลูกค้า: Galaxy Tab 7.7
เอเยนซี่: CJ WORX
(SILVER)
IT06 Online Film & Video Campaign อาทิ
– Short Form – A narrative or informational piece three minutes long or less.
– Long Form – A narrative or informational piece 4 minutes long or more.
– Video Remixes/Mashups – Work derived from combining and modifying existing digital text, graphics, audio, video, or animation.
– Music Videos – A branded video where music plays an essential role
ผู้ชนะในหมวดนี้ ได้แก่
ชิ้นงาน: Mini Series One Second Only
ลูกค้า: Pepsi
เอเยนซี่: Adapter Digital Co.,Ltd.
(BRONZE)
ชิ้นงาน: Reflection Ep.1, 2, 3, 4
ลูกค้า: Oriental Princess
เอเยนซี่: JWT
(BRONZE)
IT07 Mobile Advertising Single อาทิ
– Augmented Reality – The merging of a real world environment with computer generated imagery.
– Branded Games – Games based on a brand’s identity and image.
– E-Commerce – An application or mobile site, or area within a site, whose main purpose is to process monetary transactions.
– Social Networks/Community – An application or mobile site focused on bringing together a community of people through mobile.
ผู้ชนะในหมวดนี้ได้แก่
ชิ้นงาน: 7LuckyGet
ลูกค้า: 7-Eleven
เอเยนซี่: Adapter Digital Co.,Ltd.
(FINALIST)
IT08 Mobile Advertising Campaign อาทิ
– Augmented Reality – The merging of a real world environment with computer generated imagery.
– Branded Games – Games based on a brand’s identity and image.
– E-Commerce – An application or mobile site, or area within a site, whose main purpose is to process monetary transactions.
– Social Networks/Community – An application or mobile site focused on bringing together a community of people through mobile.
ไม่มีผู้ชนะในหมวดนี้
IT09 Social Media Advertising Single อาทิ
– Best use of services such as Facebook, Twitter, Instagram, etc.
– Social Media Application (Facebook Application)
– Location Aware Services (Facebook Check-In, Foursquare, etc.)
ผู้ชนะในหมวดนี้ ได้แก่
ชิ้นงาน: Beat Kicker
ลูกค้า: Pepsi
เอเยนซี่: Adapter Digital Co.,Ltd.
(BRONZE)
ชิ้นงาน: Unigroup
ลูกค้า: Uniqlo
เอเยนซี่: Dentsu Thailand
(BRONZE)
ชิ้นงาน: Magnum Pheonomenon
ลูกค้า: Magnum
เอเยนซี่: CJWORX
(BRONZE)
ชิ้นงาน: I quit you
ลูกค้า: Match Making Company
เอเยนซี่: Ogilvy & Mather Advertising
(BRONZE)
IT10 Social Media Advertising Campaign อาทิ
– Best use of services such as Facebook, Twitter, Instagram, etc.
– Social Media Application (Facebook Application)
– Location Aware Services (Facebook Check-In, Foursquare, etc.)
ผู้ชนะในหมวดนี้ ได้แก่
ชิ้นงาน: Mini Series One Second Only
ลูกค้า: Pepsi
เอเยนซี่: Adapter Digital Co.,Ltd.
(BRONZE)
ชิ้นงาน: Magnum Pheonemenon
ลูกค้า: Magnum
เอเยนซี่: CJWORX
(BRONZE)
IT11 Other Digital Solutions Single (งานโฆษณาที่มีการใช้เทคโนโลยี เพื่อการโฆษณา)
ผู้ชนะในหมวดนี้ ได้แก่
ชิ้นงาน: Font Fights Flood
ลูกค้า: Font Fights Flood
เอเยนซี่: BBDO Proximity Thailand
(SILVER)
IT12 Integrated Interactive ชิ้นงานโฆษณาจะต้องใช้สื่อตั้งแต่ 3 สื่อขึ้นไป อาทิ
– Online Campaign – Campaigns containing 3-10 pieces spanning across different online media.
– Augmented Reality – The merging of a real world environment with computer generated imagery.
ผู้ชนะในหมวดนี้ ได้แก่
ชิ้นงาน: Unigroup
ลูกค้า: Uniqlo
เอเยนซี่: Dentsu Thailand
(FINALIST)
ชิ้นงาน: 7LuckyGet
ลูกค้า: 7-Eleven
เอเยนซี่: Adapter Digital Co.,Ltd.
(BRONZE)
ชิ้นงาน: 100% Lucky Horoscope
ลูกค้า: Rexona
เอเยนซี่: Lowe Thailand
(SILVER)
และปีนี้ ทาง Adman ได้มีการเพิ่มรางวัลอีกหนึ่งรางวัลให้สำหรับวงการ Digital Advertising นั่นก็คือ Digital Agency of the Year? ซึ่งผลที่ออกมาจากการรวมคะแนนทั้ง 12 หมวดนี้ก็ไม่ใช่ใครอื่น แต่เป็น Adaptor นั่นเอง ขอแสดงความยินดีด้วยครับ 😀