หากให้เปรียบเทียบสถานการณ์ในวงการเอเจนซีโฆษณาในขณะนี้ กับสมรภูมิอื่น ๆ ของโลก คงต้องบอกว่า สถานการณ์ของบ้านเราก็ร้อนไม่เป็นรองใคร โดยจดหมายแสดงความกังวลจากสหพันธ์อินเทอร์เน็ตเอเชีย หรือ AIC (Asia Internet Coalition) เป็นสิ่งที่แสดงให้เห็นถึงการผนึกกำลังครั้งใหญ่ของแพลตฟอร์มอย่าง YouTube และ Facebook ต่อกรณีการขึ้นทะเบียนผู้ให้บริการแพร่ภาพและเสียงผ่านโครงข่ายอินเทอร์เน็ต หรือ OTT (Over The Top) และมาตรการต่าง ๆ ที่ กสทช. นำออกมาใช้บังคับได้เป็นอย่างดี
โดยที่ผ่านมา เราอาจไม่ได้เห็น AIC ออกมามีบทบาทมากนัก แต่อาจเป็นเพราะในสัปดาห์สุดท้ายของเดือนมิถุนายนนี้ กสทช. ใช้ยาแรง ด้วยการเชิญเอเจนซี สมาคมด้านการตลาด และบริษัทที่มีมูลค่าสื่อออนไลน์อันดับต้น ๆมาชี้แจงแนวทางการโฆษณาผ่าน OTT รวมทั้งการแจ้งผลทางกฎหมายที่จะเกิดขึ้น หากแพลตฟอร์มยักษ์ใหญ่ไม่มาลงทะเบียนเป็นผู้ให้บริการ OTT นั่นเอง
(OTT หรือ Over-the-top คือ บริการสื่อสารและแพร่ภาพและเสียงผ่านอินเทอร์เน็ต โดยที่ผู้ให้บริการไม่ต้องลงทุนโครงข่ายสัญญาณเองถือเป็นธุรกิจรูปแบบใหม่ที่เริ่มเข้ามามีบทบาทสำคัญในยุคปัจจุบัน)
ลำดับไทม์ไลน์ที่เกิดขึ้นในช่วงสัปดาห์นี้อาจเริ่มต้นจากเมื่อวันที่ 27 มิ.ย. 60 ที่ทาง Google ประเทศไทย ระบุแต่เพียงว่า ไม่ได้บอกว่าจะไม่ลงทะเบียน OTT เพียงแต่ทางฝ่ายกฎหมายกำลังศึกษาอยู่ ต่อมาได้มีการหารือระหว่าง กสทช. กับสมาคมมีเดียเอเยนซี และธุรกิจสื่อดิจิตอลแห่งประเทศไทย, สมาคมโฆษณาดิจิทัลแห่งประเทศไทย และสมาคมโฆษณาแห่งประเทศไทย ซึ่งนำไปสู่มาตรการกดดันครั้งใหญ่ที่ กสทช. มีบทสรุปว่า ถ้า Google และ Facebook ไม่มาลงทะเบียนภายในวันที่ 22 ก.ค. ก็จะเป็นกิจการเถื่อนที่ให้บริการผิดกฎหมายในไทย และเอเจนซีโฆษณาบน 2 แพลตฟอร์มนี้จะมีความผิดตามกฎหมายทันที
เจอการกดดันระดับนี้เข้าไป พระอินทร์อย่าง AIC ถึงกับร้อนอาสน์นั่งไม่อยู่ และส่งจดหมายมายัง กสทช. โดยด่วน (29 มิ.ย. 60) ซึ่งมีใจความว่าทาง AIC รู้สึกกังวลอย่างมาก ว่าประเทศไทยกำลังถอยหลังเข้าคลอง จากนโยบาย OTT ที่สวนทางกับนโยบาย Thailand 4.0
นอกจากนั้นยังชี้ว่า ประเด็น OTT นี้เป็นนโยบายที่ไม่เห็นความสำคัญกับภาคธุรกิจ และนวัตกรเป็นอันดับต้น ๆ ตรงกันข้าม กลับจะเป็นการจำกัดโอกาสในการเติบโตของผู้ประกอบการแทนมากกว่า เพราะเนื้อหาตัวบทกฎหมายมีการสั่งห้ามไม่ให้คนไทยและองค์กรระดับเอนเทอร์ไพรส์เข้าใช้งานแพลตฟอร์มระดับโลกเพื่อสร้างธุรกิจออนไลน์ (ติดตามอ่านจดหมายฉบับเต็มได้ที่เนื้อหาด้านล่างสุดค่ะ)
ในจุดนี้ กสทช. สามารถทำให้ชัดเจนขึ้นได้ด้วยการออกมาระบุว่าการลงทะเบียน OTT จะมีผลผูกพันอย่างไรบ้างต่อแพลตฟอร์มผู้ให้บริการ
อย่างไรก็ดี เสียงจากฟากของเอเจนซีก็เป็นเสียงที่ต้องรับฟังเช่นกัน โดยแหล่งข่าวรายหนึ่งไม่ประสงค์เปิดเผยนาม เผยกับทีม Thumbsup ว่า หากวันที่ 22 กรกฏาคมแล้ว YouTube กับ Facebook ไม่ไปลงทะเบียน บรรดาเอเจนซีรายเล็ก ๆ ต้องเกิดความเสียหายแน่นอน ตรงกันข้ามกับรายใหญ่ ๆ ที่อาจไม่ได้รับผลกระทบมากนัก
“กรณีที่ YouTube กับ Facebook ไม่ไปขึ้นทะเบียนจริง ๆ แล้วสินค้าต้องหันไปใช้ดิจิทัลเอเจนซีจากต่างประเทศ เท่ากับว่า ในการแข่งขันพิทช์งาน เอเจนซีสัญชาติไทยจะไม่สามารถแข่งขันได้อีกต่อไป หรือก็คือ เราจะแพ้อย่างเป็นรูปธรรมมากขึ้น เนื่องจากเอเจนซีต่างชาติจะได้เปรียบในเรื่องขอบเขตการนำเสนอที่กว้างกว่า”
“คนที่เจ็บหนักที่สุดเป็นเจ้าของกิจกรรมออนไลน์ที่เน้นการลงโฆษณาเป็นหลัก และเอเจนซีที่ขายแพกเกจมีเดียออนไลน์ รองลงมาคือกลุ่ม Content Provider ส่วนเอเจนซีบางแห่งที่ยึดธรรมาภิบาล ไม่ร่วมมือกับ Facebook และ YouTube อีก ก็จะต้องเบนเข็มไปหาทางรอดใหม่ แต่ไม่ว่าอย่างไรก็ถือว่า จะทำธุรกิจได้ยากมากขึ้นแน่นอน”
#################################################################
สำหรับเนื้อหาของจดหมายจาก AIC ทั้งหมดมีดังต่อไปนี้
Chairman Thares
Office of The National Broadcasting and Telecommunications Commission
87 Phaholythin 8 (Soi Sailom),
Samsen Nai, Phayathai,
Bangkok 10400. Thailand
Dear Chairman Thares
Asia Internet Coalition’s (AIC) Response to Recently Announced OTT Regulations for Thailand
Thai consumers, businesses, and content creators are thriving in Asia and around the world, thanks to a free and open Internet. The AIC and the companies it represents are concerned that the National Broadcasting Telecommunications Commission’s (NBTC) proposal to regulate “OTT services” will adversely affect Thailand, creating business uncertainty, slowing economic growth, and limiting investments in Thailand’s growing digital sector. We are also concerned that new policies are being formulated without public consultation and these policies are at odds with Thailand’s international trade commitments and as a result will discourage investment.
The AIC welcomes constructive engagement with the Thai authorities on OTT regulation. However, the NBTC has not made and draft OTT regulations public. We have also observed press reports that the NBTC will require companies to register as OTT services within 30 days. This effectively requires parties to register to be regulated by regulations which are not in the public domain. The AIC respectfully encourages the NBTC to promptly share the draft regulation and provide a transparent public consultation process.
The NBTC has also publicly stated that companies not meeting with the NBTC will face “pressure” as they continue to operate. It has recently come to our attention that the NBTC may pressure or otherwise complicate relationships with advertisers as part of this approach. This leaves the industry in a difficult position, facing pressure to be governed by regulations which aren’t in the public domain.
Generally, the NBTC’s proposal for OTT regulation appears to uniquely disadvantage Thai consumers and content creators compared to many other countries. The proposed regulation would immediately discourage investment and inhibit growth with significant long-term negative impact on Thailand’s overall economy. It also would hinder the government’s Thailand 4.0 ambitions. The regulatory uncertainty and the perception of an unwelcome environment for digital innovators, communicators and content creators could further discourage foreign investment.
The AIC hopes the Thai Government, (including NBTC and the Ministry of Digital Economy and Society) considers the position of foreign and local OTT players in relation to Thailand’s overall competitiveness as an investment destination, and as a country providing opportunities for content creators and Small and Medium Enterprises.
The AIC would also like to highlight the following important considerations:
A) Global repercussions of the NBTC’s proposal:
• The NBTC’s present proposal makes Thailand a global outlier in regulating OTT services.
• Regulations must be consistent with Thailand’s obligations under the General Agreement on Trade in Services (GATS) in the World Trade Organization (WTO). Under GATS, Thailand committed to allowing largely unrestricted cross-border supply of “data base access services” and “on-line information . . . services”. These commitments encompass services provided by OTT service providers.
• The application of GATS to any prospective OTT regulation is complex. The best and only way for NBTC to ensure that a proposed regulation will not lead to adverse action by Thailand’s trading partners at the WTO is to introduce the draft in an open and transparent process, providing sufficient time for potentially affected parties to comment and provide feedback.
• It appears that the proposal requires OTT service providers to commit to having a taxable presence in Thailand regardless of whether they have a physical presence in Thailand. This appears inconsistent with Thailand’s international double tax treaties, and the new international consensus on (i) rules for the prevention of artificial avoidance of permanent establishment status and (ii) rules for taxing the digital economy. Thailand has recently become a member of the Inclusive Framework on BEPS,<BEPs Recommendations > which signals its commitment to adopt the BEPS recommendations.
• Imposing special tax requirements only on OTT providers creates the perception that Thailand does not follow accepted international norms, and may inadvertently impede the development of the Thai economy.
B) Immediate domestic repercussions on the Thai economy:
• On a practical level, the NBTC’s OTT framework disadvantages Thai small businesses because they are not equipped to comply with such onerous regulatory obligations.
• Regulating OTT services by way of Thailand’s broadcasting regulator may not achieve the desired outcome. Its effect would be to force these services, which are different from traditional broadcasting, into a regulatory regime not suited to the nature of OTT services. The future development of OTT services in Thailand might be stifled by the NBTC’s proposals rather than encouraged by it.
• Innumerable Thai content creators, especially those who do not currently work with traditional Thai broadcasters, will be unduly penalized for using open platforms to get their content out to wider audiences.
The AIC welcomes the opportunity to review any written proposals and recommends that the NBTC reconsider implementing the planned OTT registration and regulation.
Jeff Paine
Managing Director
Asia Internet Coalition